уторак, 15. фебруар 2011.

VOAJERIZAM nije dovoljan

Pogrešno je uverenje da je urođeni VOAJERIZAM dovoljan da večno obezbeđuje
visoku gledanost reality-a . Možda je , pre 10-tak godina , bilo dovoljno da producenti
ponude tv gledaocima KLJUČAONICU kroz koju će gledati svakodnevne besmislene
SVAĐE i UVREDE . Danas je to postalo dosadno o čemu govori sve veći broj
reality-a koji su prestali da se emituju .

Reality show se predstavlja kao niz spontanih situacija , a zapravo je kontrolisan svaki
aspekt scenarija . To zahteva od producenata visoku scenarističku kompetentnost .
Gledanost opada ako nema napetosti . Publiku ne treba podcenjivati i treba joj omogućiti
da emotivno UČESTVUJE  u show programu ( ovde ne mislim na SMS glasanje ! )
Primer dosadne situacije : 
Dva AKTERA  beskrajno razgovaraju za stolom ( nevažno je da li se slažu , svađaju ili
ogovaraju ) . Publika počinje da zeva i traži daljinac da promeni tv kanal . Odjednom ,
BUM , eksplozija . U prvi mah , publika je zatečena i iznenađena , ali je , pre toga ,
gledala jednu potpuno dosadnu situaciju . Interesovanje je kratko i splašnjava .
Sledeći primer objašnjava dramaturšku tehniku kojom se podiže tenzija ( SASPENS ) :
Publici se prvo prikazuje scena u kojoj ZAVERENIK postavlja bombu ispod stola .
Zatim sledi scena u kojoj vidimo AKTERE kako razgovaraju za tim istim stolom , neznajući
za postavljenu bombu . Publika je videla ZAVERENIKA , bombu , zna momenat kada će
eksplodirati , i svesna opasnosti , NAPETO  iščekuje šta će se desiti .
Isti BEZNAČAJAN razgovor postaje ZANIMLJIV zato što PUBLIKA UČESTVUJE 
u sceni ! Interesovanje je neuporedivo duže a samim tim i gledanost !
Kako ovaj dramaturški postupak sprovesti u DVORU ?
Pre svega , potrebno je shvatiti da je TAJNI ZADATAK , koji KRUNSKI SAVET
postavlja nekom od učesnika , zapravo BOMBA koju postavlja ZAVERENIK !
Iz tog razloga , potrebno je publici PRIKAZATI prilog u kome se vidi ko je ZAVERENIK ,
šta je TAJNI ZADATAK i ko će biti ŽRTVA ! Tako će biti stvorena neophodna tenzija
kod tv gledalaca ( PUBLIKA zna šta će se desiti ali ŽRTVE ne znaju ! )
Primer br.1 : U Farmi 1 , trebalo je prikazati kako Sale ( ZAVERENIK ) dobija zadatak
da iseče štiklu na Majinoj čizmi i kako , tokom noći , to realizuje ( postavlja BOMBU )
U živom uključenju , koje sledi , publika s nestrpljenjem očekuje reakciju ŽRTVE .
Primer br.2 : U Dvoru ( u kome su dozvoljene krađe ) propuštena je prilika da publika
VIDI krađe , a zatim iščekuje reakciju i razrešenje . Scenaristička je zabluda da publika
ne treba da zna ko je LOPOV i PASIVNO posmatra svađu između učesnika .
Prilog o ZAVERI uvek bi trebalo emitovati PRE živih uključenja tokom dana i u večernjem
pregledu dana . Posle priloga sledi LIVE tokom koga publika s nestrpljenjem očekuje
ŠTA ĆE SE DESITI ! Tako se dobija ZAINTERESOVANOST koja može da traje čitav sat !
PRODUŽENI ORGAZAM je mnogo bolji od običnog VOAJERIZMA !


1 коментар:

  1. Velicanstveno, dvor je kao iz bajke...Zalim samo sto je ono sto se u njemu desava surova srpska realnost.

    ОдговориИзбриши